1. Класи та довжина дистанцій.
У скіджорингу команда складається з учасника, який самостійно пересувається на лижах і з’єднаний з однією або двома собаками за допомогою потяга з амортизатором.
За рішенням організаторів змагання можуть проходити у наступних класах:
1) скіджоринг – 1 собака, чоловіки (SM1);
2) скіджоринг – 1 собака, жінки (SW1);
3) скіджоринг – 1 собака, чоловіки – юніори (SMJ);
4) скіджоринг – 1 собака, жінки – юніори (SWJ);
5) скіджоринг – 2 собаки (мінімум один собака, максимум – дві), чоловіки (SM2);
6) скіджоринг – 2 собаки (мінімум один собака, максимум – дві), жінки (SW2);
7) скіджоринг на середні дистанції – 2 собаки (мінімум один собака, максимум – дві), чоловіки (MDSM);
8) скіджоринг на середні дистанції – 2 собаки (мінімум один собака, максимум – дві), жінки (MDSW).
Гонщик не може брати участь в одному змаганні в класі юніорів і в класі дорослих.
Класи мають бути розділені на чоловічі і жіночі, якщо в кожному набирається не менш 5 учасників. Якщо для кожного окремого класу не набирається мінімум 5 учасників, чоловічий і жіночий класи можуть бути об’єднані в один.
Довжина максимальних і рекомендованих дистанцій: від 5 до 25 км для жінок і від 10 до 25 км для чоловіків.
Якщо у зв’язку з обставинами, що склалися, трасу необхідно скоротити або збільшити, скорочення або збільшення не може перевищувати 25% у всіх класах.
2. Загальні вимоги до місця проведення змагань.
Траси для перегонів мають бути прокладені горбистою місцевістю з урахуванням необхідності перевірки лижних навичок спортсменів. Траса має бути досить широкою для того, щоб у фінішній зоні два лижника могли йти поруч ковзанярським ходом, на всій іншій трасі – один лижник, що йде ковзанярським ходом, міг обігнати іншого, що йде класичним стилем.
Траса має бути безпечна для собак і гонщиків. Під час прокладання траси особлива увага має приділятися поворотам і тривалим спускам.
Траса не може перетинати саму себе. Спортсмени можуть проходити ту ж саму трасу двічі. У цьому випадку поворот на повторне коло не може проходити за стартовою і фінішною зонами. Якщо не можна уникнути необхідності проходження траси одним спортсменом більше двох разів, організатор має сповістити про це заздалегідь у запрошенні до перегонів. Відхилення від цих вимог можливо тільки з непередбачуваних обставин.
Ширина траси має бути за можливістю оптимальна для здійснення обгонів.
Відстань між ділянками траси має бути такою, щоб учасники не заважали один одному.
Траса має бути відгороджена від парковок і припаркованих автомобілів.
Траса не може перетинати завантажені транспортом дороги на одному рівні. В разі неможливості забезпечення виконання цієї вимоги, необхідно отримати попередній дозвіл на перекриття дороги на час змагань. На цій ділянці організовується належний контроль. Траса має перетинати дорогу під кутом 90 градусів.
Стартовий коридор має бути мінімум 30 метрів завдовжки.
Фінішна зона має бути мінімум 150 метрів завдовжки, не мати гострих кутів, бути достатньою для обгону ширини.
Стартову і фінішну лінії має бути добре видно.
3. Вимоги до розмітки траси.
На трасі має бути встановлено достатню кількість чітко помітних знаків, розміщених таким чином, щоб у спортсменів не виникало сумнівів під час вибору напрямку руху. Детальний опис знаків наведено у Додатку 12 до цих Правил.
Розташування знаків має бути безпечним для собак та гонщиків.
На складних перехрестях додатково встановлюється блокування невірних напрямків (фізична перешкода для собак, яка не може бути потенційно небезпечною для собак, гонщиків і спорядження).
На перехрестях для слідування різних класів різними напрямками має бути присутнім представник організатора, який забезпечуватиме переміщення блокування після кожного класу.
Наявність блокування або присутність представника організатора не скасовує необхідність розмітки траси.
4. Мінімальні і максимальні температури, рівень вологості.
Визначення температури і вологості повітря здійснюється за 30 хвилин до старту, далі – за рішенням головного судді перегонів. Значення показників термометра і гігрометра фіксуються у протоколі. Термометр і гігрометр мають бути розташовані у зоні видимості, в тіні, на висоті 50 сантиметрів від поверхні землі.
Рішення щодо можливості проведення змагань або змін у програмі змагань з урахуванням погодних умов приймається головною суддівською колегією.
У разі екстремально низьких температур суддівська бригада спільно з організаційним комітетом та керівниками команд мають прийняти рішення щодо скасування перегонів, відкладення часу старту або скорочення довжини дистанції.
В разі прийняття остаточного рішення до уваги має бути прийняте:
1) температура від мінус 25°C і нижче – змагання відкладаються або скасовуються, якщо інше не зазначено в Положенні. Здоров’я та безпека собак мають бути основними критеріями в ході прийняття рішення;
2) температура від мінус 15°C до мінус 25°C – змагання можуть проводитися на коротких дистанціях, передбачених Правилами. Учасникам надаються рекомендації щодо захисту від холодної погоди.
5. Вимоги до гонщика.
Учасники перегонів мають бути присутніми на зборах учасників змагань, які проводяться до старту, а також на будь-яких інших зборах, про які офіційно оголошено з метою надання інформації для участі у перегонах. Головний суддя перегонів може зробити виняток для учасників, що запізнилися з незалежних від них причин. В такому випадку учасник несе відповідальність за отримання короткого інструктажу від офіційних осіб до початку змагань.
Гонщики не можуть наражати на небезпеку собак, заважати проведенню заходу в цілому. Порушники дискваліфікуються.
6. Вікові та породні обмеження для собак.
Допуск собак до участі за віком:
1) на дистанціях до 20 км включно – з 12 місяців;
2) на дистанціях понад 20 км – з 24 місяців.
7. Інші обмеження для собак.
Будь-який собака, що брав участь в одній з програм їздового спорту, не може бути допущений до участі в іншій програмі в той самий день, за винятком випадків, якщо однією з програм є естафета.
До початку змагань допускається заміна раніше заявленого собаки.
8. Змагальне спорядження.
Протягом перегонів гонщик зобов’язаний мати на собі номер встановленого Організатором зразка.
Все спорядження має бути схвалене суддівською колегією. Головний суддя перегонів має право перевірити будь-яке спорядження. Учасники особисто несуть відповідальність за відповідність їх спорядження вимогам і Правилам.
Взуття учасника змагань не може бути небезпечним для собак. Взуття з жорсткими шипами заборонено.
Заборонено використовувати нашийники і намордники, які можуть призвести до задухи собаки. Заборонені батоги.
Шлейка для собаки обов’язкова. Всі шлейки мають бути виготовлені з еластичного матеріалу з м’якою підкладкою в області шиї і грудей собаки та підходити за розміром.
Всі собаки мають бути запряжені послідовно або в парі і пристебнуті до гонщика потягом з амортизатором. Потяг з амортизатором має бути пристебнутий до гонщика за допомогою поясу (завширшки мінімум 7 см на спині). Пояс має бути обладнаний відкритим гаком для забезпечення швидкого від’єднання або іншим швидкороз’ємним пристосуванням/карабіном.
Заборонені будь-які металеві гаки, кільця і карабіни на кінці потяга з боку гонщика. Категорично заборонені виготовлені з ланцюгів потяги та інше спорядження. Мотузяне обладнання не має бути небезпечним для собак і має бути схвалене головним суддею перегонів. Заборонено кріпити потяг, що з’єднує собаку зі спортсменом, за нашийник.
Довжина потяга з амортизатором в розтягнутому стані має бути мінімум 2,5 метри і максимум 3,5 метри.
У класах з двома собаками мають використовуватися шийні посторонки (шийники).
Дозволено використовувати тільки звичайні бігові лижі, безпечні для собак, без металевої окантовки і гострих мисків.
Обладнання має бути доступне для огляду посадовими особами перед і після перегонів.
Всі учасники самостійно несуть відповідальність за відповідність свого спорядження усім встановленим правилам.
В процесі проходження дистанції дозволяється замінювати лижні палиці, одну лижу, упряж і елементи упряжі у разі їх пошкодження.
Шоломи рекомендуються. Шоломи мають бути виготовлені відповідно до національних вимог і стандартів безпеки. Організатори можуть вимагати обов’язкову наявність шолома у випадках, якщо вони вважають, що це необхідно для безпеки та/або за умовами страхування. Ця вимога має бути вказана у запрошенні на перегони.
Організатор перегонів може встановити додаткові обов’язкові вимоги і правила щодо спорядження для безпеки.
За рішенням організатора може бути введено додаткове обов’язкове обладнання. Перелік такого обладнання має бути вказаний у запрошенні на перегони.
Учасники та обладнання мають бути доступні для огляду на стейк-ауті або в зоні стоянки транспортних засобів мінімум за 10 хвилин до запланованого часу старту, якщо інше не визначено головним суддею перегонів.
Після проведення огляду заборонені будь-які дії з обладнанням без дозволу головного судді перегонів або іншої уповноваженої офіційної особи.
Огляд запряжених собак має бути закінчений не пізніше, ніж за 6 хвилин до запланованого часу старту.
Проведення огляду не може створювати перешкод для спортсменів, які стартують і фінішують.
9. Правила старту-фінішу.
Стартові інтервали: 0,5 або 1 хвилина.
За рішенням організатора перегонів для відповідних класів може бути організований масовий старт. Всі учасники одного класу стартують одночасно з однієї стартової лінії. Якщо всі учасники не можуть розміститися на одній лінії, головний суддя перегонів має встановити додаткові стартові лінії. Стартова зона має передбачати наявність стартового коридору для кожного спортсмена. Відстань між стартовими коридорами має бути близько двох метрів. Довжина стартового коридору має бути близько 80 метрів. Кінець стартової зони має бути позначений лінією. Відстань між стартовими лініями має бути не менше 10 метрів.
Стартовий сигнал подається суддею на старті одним або двома прапорцями і табличкою з великою цифрою “1”. Розмір і колір таблички мають бути такими, щоб цифру “1” було видно всім учасникам.
Суддя на старті має стояти перед стартовою зоною, щоб його бачили всі команди.
Старт подається:
1) за одну хвилину до старту показується табличка з цифрою “1”;
2) за 30 секунд до старту суддя піднімає руки з прапорцями над головою;
3) за 15 секунд до старту суддя розводить руки з прапорцями в сторони (горизонтально);
4) швидке опускання рук судді є стартовим сигналом.
У разі фальстарту команда отримує штраф у розмірі 30 секунд.
Суддя перегонів зобов’язаний стежити за порушеннями. На стартовій лінії має бути не менше двох суддів, ще двоє суддів мають бути в кінці стартових коридорів.
До подачі стартового сигналу спортсмен та собака(-ки) має повністю зупинитись на стартовій точці перед лінією старту.
Спортсмен, що запізнився на стартову позицію у встановлений час або в межах половини стартового інтервалу після призначеного часу, оголошується “запізнився” і має отримати новий стартовий час і штраф у розмірі трикратного стартового інтервалу в цьому класі.
Спортсмену, що запізнився, заборонено стартувати до старту останнього спортсмена в цьому класі і закінчення приписаного стартового інтервалу.
Якщо більш одного спортсмена запізнились, вони стартують відносно один одного за початковими стартовими позиціями.
У разі запізнення спортсмена на старт вдруге він дискваліфікується.
Учасник вважається таким, що фінішував, коли перший собака учасника перетнув фінішну межу. Інші методи обліку часу можливі, якщо гонщики або керівники команд були про це офіційно проінформовані до першого старту на перегонах.
У разі, якщо для фінішу використовується парний стартовий коридор, гонщик має право вибрати будь-який з коридорів.
Спортсмен, який показав найкращий підсумковий час у своєму класі, оголошується переможцем.
У разі рівного часу обидва учасники посідають однакову фінішну позицію.
Фінішна зона, де застосовується правило “Без права на перевагу”, має бути завдовжки 150 метрів.
10. Правила проходження трас.
Спортсмен зобов’язаний пройти всю трасу, встановлену організатором перегонів. Якщо собаки зійшли з траси, спортсмен зобов’язаний повернути їх на трасу в те місце, з якого вони зійшли.
Учасникам заборонено створювати перешкоди іншим гонщикам.
Учасникам може бути надана рівна допомога з боку посадових осіб, які перебувають на позначених на трасі пунктах, відповідно до рішення головного судді перегонів.
Всі учасники мають розуміти, що втрачений собака перебуває у небезпеці. Втрачений собака не має створювати перешкод для інших учасників.
У парних стартах наприкінці стартового коридору і в будь-якому іншому місці, де два коридори траси сходяться в один, перевагу на дорозі має той учасник, собака-лідер якого знаходиться попереду.
У разі руху учасників у протилежних напрямках однією трасою пріоритет має учасник, що рухається вниз.
Головний суддя перегонів має заздалегідь визначити напрямки руху учасників та чий буде пріоритет у випадку руху рівною (плоскою) ділянкою траси.
У фінішної зоні, де діє правило “Без права на перевагу”, жоден з учасників не має переваги перед іншим.
На перегонах з масовим стартом жоден з учасників не має переваг протягом всієї гонки. Заборонено створювати перешкоди і блокувати трасу для перешкоджання проходження траси іншим учасником.
Учасник, що обганяє, може вимагати поступитися дорогою не раніше, ніж його собака-лідер буде знаходитись у межах 15 метрів від учасника, що рухається попереду.
Учасник, якого обганяють, має дати дорогу обганяючому учаснику шляхом зміщення до краю траси, уповільнення руху.
11. Додаткові правила.
Кожен учасник може мати резервних собак, яких має право вибирати для участі перед стартом для відповідності мінімальним і максимальним вимогам класу. Організатори мають встановити максимальну кількість резервних собак для кожного класу.
Організатори перегонів можуть встановлювати додаткові вимоги та обмеження, які відповідають місцевим умовам та не суперечать загальним вимогам до забезпечення безпеки тварин.
12. Контрольні пункти та зупинки на відпочинок.
Стоянки і зупинки на відпочинок мають бути обладнані за межами траси. Собаки та обладнання не можуть залишатися на трасі. Учасник не може залишатися на трасі більше за необхідний час.
Контрольні пункти, стоянки і зупинки на відпочинок мають бути приведені у порядок і почищені учасниками перед виходом на трасу. Заборонено залишати будь-яке сміття на трасі. Все сміття має бути доставлено до фінішу, контрольних пунктів або інших точок, визначених організаторами.
Учасники мають відмітитись на контрольних пунктах перед продовженням руху. У випадку відсутності на контрольному пункті посадової особи, і організатором не були надані вказівки щодо цього контрольного пункту, учасник зобов’язаний самостійно подбати про підтвердження відвідання цього контрольного пункту, оповістити щодо цього офіційних осіб на наступному контрольному пункті.
Головний суддя перегонів, офіційна особа або ветеринар перегонів можуть призупинити участь спортсмена у перегонах:
1) для ремонту або заміни обладнання, визнаного небезпечним для учасника та/або його собак;
2) через тимчасову неможливість продовження руху.
Головний суддя перегонів, офіційна особа або ветеринар перегонів можуть зняти спортсмена або собаку з перегонів через неможливість завершення дистанції.
Можливості для розміщення на контрольних пунктах мають бути рівними для учасників.
На перегонах може бути встановлено вимогу щодо додаткового обов’язкового спорядження. Це має бути вказано у спеціальних правилах перегонів.
Учасники/помічники мають утримувати стейк-аут в порядку, не залишати їжу, прибирати відходи життєдіяльності собак та інше сміття у спеціально відведені місця.
Ланцюги/троси для стейк-ауту, ланцюги/троси для прив’язі та інші засоби прив’язі мають бути сконструйовані з урахуванням забезпечення комфорту і деякої свободи переміщення та мають дозволяти собаці лягти.
Довжина ланцюгів/тросів, якими прив’язаний собака, не може допускати заплутування з іншими собаками або удушення.
Усі матеріали мають виключати можливі травми. Кінці тросів мають бути закриті для запобігання травм.
Собаки на стейк-ауті та на прив’язі мають бути під наглядом.